Konstfrämjandet i Västerbotten får 3 miljoner kronor i stöd av Arvsfonden

Med projektet GÖR KONST ska Konstfrämjandet i Västerbotten öka delaktighet och inflytande inom konstlivet för unga mellan 13 och 25 år. Projektet får stöd med 3 miljoner kronor från Arvsfonden.
Publicerad: 1 juni, 2017

– Utanförskapet är Sveriges största sociala utmaning. Konstfrämjandet i Västerbottens projekt GÖR KONST är ett bra exempel på hur man kan inkludera och engagera barn och unga. Runt om i Sverige finns det många goda idéer för att öka inflytandet och delaktigheten för unga, men oftast saknas pengar. Därför finns Arvsfonden, säger Hans Andersson, enhetschef Arvsfonden.

Med detta projekt ska en metod utvecklas i Västerbotten där de estetiska programmens obligatoriska gymnasiearbeten lyfts till en mer professionell nivå som bättre förebereder eleverna för högre konststudier och yrkesarbete. Som en del i detta ska ett digitalt gymnasiementorsprogram, Konstnärlig handledning inom gymnasiearbetet, tas fram inom vilket yrkesverksamma konstnärer ska fungera som mentorer för ungdomar i åk 3 i gymnasiet. Målgruppen kommer dessutom att få möjlighet att få en professionell konstnär som mentor utanför skolan.

Överenskomna samarbetsorganisationer är ABF Umeåregionen, Gerlesborgsskolan, Konstfack, Kungliga Konsthögskolan, NTI-Gymnasiet, Sociokulturella Föreningen Inalles, och Umeå Konstskola.

Mattias Axelsson
Kammarkollegiet
mattias.axelsson@kammarkollegiet.se

Fakta om Arvsfonden

Allmänna arvsfonden gör så att bra idéer kan förvandlas till en bättre verklighet för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Varje år får mer än 400 projekt över hela landet stöd ur fonden. Friends startade som ett projekt finansierat av Arvsfonden. Det gjorde även Färdtjänst, Cirkus Cirkör och Glada Hudik-teatern. År 2016 delades 734 miljoner kronor ut. Uppskattningsvis är det över 9 000 projekt som fått pengar ur fonden sedan 1970.