Frälsningsarmén i Alingsås får stöd med 665 000 kronor av Arvsfonden

Frälsningsarmén i Alingsås ska handikappanpassa sitt sommarhem i Röhult. För detta får de 665 000 kronor i lokalstöd av Arvsfonden.
Publicerad: 11 april, 2017

– Utanförskapet är Sveriges största sociala utmaning. Frälsningsarmén satsning i Alingsås är ett bra exempel på hur man kan inkludera och engagera barn, unga och personer med funktionsnedsättning. Runt om i Sverige finns det många goda idéer för att hjälpa människor med funktionsnedsättning, men oftast saknas pengar. Därför finns Arvsfonden, säger Hans Andersson, enhetschef Arvsfonden.

Målet med projektet är att personer med demens och deras anhöriga ska få det som så ofta efterfrågas, att prova olika fritids- och utomhusaktiviteter i naturen. I huset ska det finnas möjlighet till att samlas, gå på toaletten samt laga mat. Huset som är från 1939 är idag så pass svårtillgängligt att personer med funktionsnedsättning inte kan nyttja det, genom förändringarna på toaletter, dörrar till exempel kommer alla kunna använda det. Förutom den specifika verksamheten för dementa blir det också möjligt för barn med funktionsnedsättning att delta i exempelvis dagkollo eller andra aktiviteter i huset.

Överenskomna samarbetsorganisationer är Demensföreningen i Alingsås, Demensförbundet Stockholm, Alingsås kommun, församlingarna i Alingsås, Bräcke Diakoni och Alzheimercafé.

Mattias Axelsson
Kammarkollegiet
mattias.axelsson@kammarkollegiet.se

Fakta om Arvsfonden

Allmänna arvsfonden gör så att bra idéer kan förvandlas till en bättre verklighet för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Varje år får mer än 400 projekt över hela landet stöd ur fonden. Friends startade som ett projekt finansierat av Arvsfonden. Det gjorde även Färdtjänst, Cirkus Cirkör och Glada Hudik-teatern. År 2016 delades 734 miljoner kronor ut. Uppskattningsvis är det över 9 000 projekt som fått pengar ur fonden sedan 1970.