Arvsfonden delar ut 265 miljoner kronor i stöd

Vid årets tredje sammanträde beviljade Arvsfondsdelegationen drygt 265 miljoner kronor till 75 nyskapande och utvecklande projekt över hela landet.
Publicerad: 31 maj, 2017

– Föreningarna som nu får stöd för sina projekt har i sina ansökningar berättat hur de vill utveckla sin verksamhet till förmån för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Vart och ett av dessa projekt kommer göra stor skillnad för många enskilda personer och även för samhället i sin helhet, säger Håkan Ceder, ordförande i Arvsfondsdelegationen.

Stöden går ut till olika projekt över hela Sverige, från Gällivare i norr till Kristianstad i söder. En komplett lista över vilka projekt som har fått stöd kommer att läggas ut på Arvsfondens webb nästa vecka.

Mattias Axelsson
Kammarkollegiet
mattias.axelsson@kammarkollegiet.se

Fakta om Arvsfonden

Allmänna arvsfonden gör så att bra idéer kan förvandlas till en bättre verklighet för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Varje år får mer än 400 projekt över hela landet stöd ur fonden. Friends startade som ett projekt finansierat av Arvsfonden. Det gjorde även Färdtjänst, Cirkus Cirkör och Glada Hudik-teatern. År 2016 delades 734 miljoner kronor ut. Uppskattningsvis är det över 9 000 projekt som fått pengar ur fonden sedan 1970.